El fabricant de telèfons canadenc, BlackBerry, havia anunciat la setmana passada que anava a alliberar la seva popular aplicació de missatgeria instantània per a telèfons intel·ligents Android, amb els sistemes operatius Ice Cream Sandwich i Jelly Bean ( Android 4.0 i versions posteriors ) el 21 de setembre, mentre que per als usuaris d’iPhone ho faria el 22 de setembre.
La companyia es va disculpar el dissabte per problemes a la xarxa de BlackBerry Messenger. Aquesta va ser la mala notícia. La bona notícia va ser que els “problemes” es van deure, segons l’empresa, per la càrrega inesperada de 1,1 milions d’usuaris d’una còpia no autoritzada i inèdita de BlackBerry Messenger per a Android, que es va instal·lar als smartphones des de fonts alternatives a Google Play, això va causar problemes amb els seus servidors que van provocar una caiguda del servei. El executable es va filtrar, per alguna raó que BlackBerry no explica, abans de temps. El desastrós llançament de l’APP a la plataforma Android ha obligat a la companyia amb seu a Ontàrio a fer una pausa en el llançament mundial del BBM per iOS i Android, de moment. La direcció va indicar que farà descarregables les dues versions de l’aplicació més endavant, però, no ha aportat cap línia de temps. “Si bé pot semblar una tasca senzilla – no ho és. Això prendrà algun temps i no anticiparem el llançament abans d’aquesta setmana.”Andrew Bocking, cap del BBM a BlackBerry.
I encara que la versió de iOS no havia d’estar disponible fins al diumenge 22 de setembre l’informe de BlackBerry de dissabte 21 diu que els usuaris del sistema d’Apple que tenen l’aplicació instal·lada la poden continuar utilitzant, ja que només la versió d’Android i la seva còpia no autoritzada estan desactivades. No obstant això, els usuaris d’iPhone que no havien descarregat BBM abans de ser treta de l’App Store hauran d’esperar a que l’empresa torni a publicar l’aplicació per descarregar-la als seus telèfons.
Els usuaris que vulguin comprovar si les còpies autoritzades estan disponibles poden consultar la pàgina oficial de BBM o si ho prefereixen en el Feed de Twitter L’@BBM, que tot i que només ha estat actiu uns dies, té més de 250.000 seguidors.
La interrupció del servei pot semblar convenient per cobrir un problema de xarxa, però BBM segueix sent un actiu important per a BlackBerry, encara que en general sobretot fora dels EUA, i això li pot suposar pèrdues econòmiques importants i una desqualificació notable per part dels seus clients. El que és sorprenent és la velocitat amb què una APP es pot expandir fins i tot per mitjans aliens als oficials. És un esdeveniment estrany, ja que el problema i la parada coincideixen en el mateix dia en què BBM per Android va ser llançada al públic. Molt sospitós!
La setmana passada ens vam tornar bojos per BBM però ara els usuaris estem enfadats. Després d’aquest fiasco, Whatsapp, Kik, Viber, Kakaotalk, etc… no es veuen la meitat de dolents, potser fins i tot millors. La seva situació ha millorat en comparació amb BBM. BlackBerry és cada cop més vist com una vella glòria decadent en el mercat dels telèfons intel·ligents al món.
Els últims contratemps amb l’aplicació BBM són un nou cop a les fortunes de BlackBerry després d’anunciar la setmana passada que retallarà uns 4.500 llocs de treball, o el 40 per cent de la força laboral global de la companyia com a part d’un pla per reduir les despeses operatives en un 50 per cent per al final del primer trimestre de 2015. BlackBerry també va dir que esperava una pèrdua d’aproximadament 950 milions de dòlars, a més de la reducció de la seva línia de telèfons intel·ligents de sis dispositius a quatre: dos d’ells de gamma alta i els altres dos models més assequibles.
Thorsten Heins, director general del BlackBerry Ltd, va afirmar amb un somriure: “Però bé, almenys estem preparats pel llançament de Black Berry Messenger per Android i IOS aquest cap de setmana.” En un intent d’apaivagar les veus més critiques.
Un recent informe de l’International Data Corporation, o IDC, va assenyalar que si bé es preveu que el mercat de la telefonia mòbil a tot el món ha de créixer en 2013, impulsada per 1.000.000.000 d’enviaments de terminals, BlackBerry US s’espera que representi una quota de mercat del 2,7 per cent a finals de 2013, amb expectatives de que disminueixi al 1,7 per cent per al 2017.
A l’Índia, les vendes de BlackBerry han disminuït més de 50 per cent en el que va d’any, principalment les de telèfons mòbils com el Z10, Q10 i Q5, que s’executen amb el sistema operatiu Black Berry 10.
“Els dispositius BB10 no han guanyat amb la força que BlackBerry esperava que ho farien a l’Índia”, Himanshu Chakrawarti, director executiu de The Mobile Store va dir a The Economic Times. “Les vendes de BlackBerry estan perdent terreny ràpidament en respecte als dispositius Android de Samsung i Sony, i l’iPhone d’Apple.”
Mentre que les vendes de telèfons intel·ligents en general estan registrant un creixement anual de més del 50 per cent, la quota de mercat de BlackBerry en el mercat de telèfons intel·ligents va baixar en un 2 per cent en el trimestre Abril – Juny respecte d’un any abans, d’acord amb l’IDC.
BlackBerry aparentment assetjat està tantejant el mercat, tot i que el conjunt de males notícies comunicades en l’últim parell de dies farà poc per ajudar a atreure els compradors potencials.